Jste zde
Naše škola

Historie, současnost a projekty
Historie
Dvacátého osmého března 1933 zlínský pěvecký spolek Dvořák rozhodl, že "zřídí ve městě hudební školu, v níž se vyučuje hře na housle a klavír, dále zpěvu sborovému a sólovému, jakož i rytmice". O žáky neměla nouzi, v prvním roce se jich zapsalo 85. "Městská hudební škola Dvořák" nejprve sídlila v budově zlínského zámku, později se přestěhovala do Komenského školy, dnešní krajské knihovny. "Chceme své žáky seznámit se základy hudby a zpěvu, naučit je hudbě v praxi i teorii a poskytnout jim tak možnost nejen bráti z hudby a zpěvu radost ze života, ale chceme je naučit poznávati krásno a tak jim dávati víru v život, " psalo se v první výroční zprávě. Po dvou letech se ředitelem stal Josef Jírů a pro školu nastalo úspěšné období. Hudební ústav rozšiřoval svou nabídku a na konci roku 1939 měl 13 učitelů a 344 žáků.
V témže roce se jeho absolventi podíleli na zřízení symfonického orchestru, dnes Filharmonie Bohuslava Martinů. „Naše hudební škola jest součástí našeho zlínského života. Založili jsme ji s vědomím, že hudba přináší lidem radost a tím přispívá k jejich štěstí,“ napsal v lednu 1944 starosta Dominik Čipera. Škola se stěhuje do prostor na dnešní Štefánikově ulici. Po osvobození republiky byla škola zestátněna a dostala název Městský hudební ústav.
V jeho rámci ve Zlíně vznikla i první státní hudební škola vyššího typu v českých zemích – Vyšší hudební škola (1949). O deset let později se přestěhovala a dnes ji známe jako kroměřížskou konzervatoř. Rok 1961 přinesl škole nový název i ucelenou strukturu výuky. V nově přejmenované "Lidové škole umění" vznikl vedle hudebního oboru, literárně-dramatický, taneční a výtvarný obor. V sedmdesátých letech měla škola 800 žáků a pouze 20 tříd. Významná změna názvu školy byla v roce 1991, kdy se z "lidušky" stala základní umělecká škola. Od roku 2006 jako největší škola zlínského regionu nese název Základní umělecká škola Zlín.
Současnost
Základní umělecká škola Zlín poskytuje základy uměleckého vzdělávání ve 4 oborech: hudebním, literárně-dramatickém, tanečním a výtvarném.
Kapacita: 1400 žáků
cca 70 zaměstnanců
Místa poskytovaného vzdělávání: Zlín – Štefánikova 2987, Hluboká 3690, ZŠ Komenského I, Slušovice, Štípa, Trnava, Vizovice, Všemina
Projekty
Projekt - Kdo hraje, nezlobí I, II, III
Na ZUŠ Zlín probíhá projekt od roku 2015 s názvem „Kdo hraje, nezlobí I, II, III“. Jedná se o projekt v rámci primární prevence, který je podpořen Zlínským krajem. V rámci projektu jsou řešeny zvláště tyto cíle:
- Specifikace (pomocí kvalitativního výzkumu) faktorů primární prevence rizikového chování (dále účinné faktory) účinných prostřednictvím specifického pedagogického působení školy.
- Vydání metodické publikace s názvem „Tvořivost (nejen) jako prevence rizikového chování“ vycházející z výše uvedeného výzkumu, která bude obsahovat metodická doporučení
a postupy směrem k posílení daných účinných faktorů. - Distribuce této příručky pedagogům základních uměleckých škol (dále ZUŠ) Zlínského kraje.
- Realizace „Základního metodického školení“ pro pedagogy, které posílí kompetence pedagogů aplikovat metodická doporučení dané příručky ve výuce na ZUŠ.
- V rámci výše uvedeného školení bude provedeno šetření aktuálních potřeb pedagogů (v rámci práce s žáky s problémovým chováním) a na jeho základě bude koncipován
a realizován seminář vedený odborníkem z praxe týkající se konkrétní pedagogicko-psychologické práce s žákem s problémovým chováním v rámci výuky.
Základním výchozím předpokladem projektu je fakt možnosti specifického působení ZUŠ na žáka v rámci systému českého školství. Výuka na ZUŠ má několik specifik, která mohou výrazně posílit preventivní potenciál v rámci práce s žáky s rizikovým chováním. Mezi tyto faktory patří především:
- Dobrovolnost výuky – tedy větší motivovanost žáka k práci v dané škole a tím větší možnost formativního působení na jeho osobnost.
- Umění jako účinný prostředek naplňování metapotřeby sebeaktualizace. – Nejnovější výzkumy dané oblasti potvrzují, že umění, resp. tvůrčí práce, má potenciál naplňovat nejvyšší potřebu sebeaktualizace i přes nenaplněnost nižších základních psychických potřeb. Žáci s rizikovým chováním nemají často naplněny základní psychické potřeby, které není možno saturovat v rámci pedagogického působení na základních školách; ukazuje se však, že prostřednictvím výuky umění na základních uměleckých školách toto možné je.
- Individuální práce a práce v hromadné výuce s fokusem na sociální vazby žáků. – Výuka na ZUŠ je organizována buď individuálně, kdy má pedagog možnost žáka dlouhodobě ovlivňovat a vytvořit si s ním pedagogický vztah, který je základním předpokladem účinného preventivního působení; nebo hromadně, kde je však skupina žáků v rámci estetické práce organicky propojována a fenomény jako vzájemná důvěra, spoluzodpovědnost aj. jsou základními principy hromadné umělecké práce (např. jeden ze stěžejních, klasifikovaných předmětů literárně-dramatického oboru nese přímo název „Práce v souboru“). Ukazuje se, že výše popsané principy jsou stěžejní při intervenci specifických a nespecifických poruch chování.
Značný „preventivní potenciál základního uměleckého vzdělávání“ není na ZUŠ plně využit. Proto je realizován výše popsaný výzkum a připravována publikace, která definuje specifika preventivního potenciálu základního uměleckého vzdělávání tak, aby byl tento efektivně v rámci výuky na ZUŠ využíván.
Projekt - Jedinečností uměleckého výrazu k inkluzivnímu uměleckému vzdělávání (OPVV na MŠMT)
Projekt je zaměřen na podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami při výuce uměleckých disciplín a v umělecké výchově na MŠ, ZŠ, ZUŠ, konzevatoří, na komplexní podporu stávajících i budoucích pedagogů, přičemž vychází z poznání jedinečnosti umělecké produkce žáků se SVP.
Fotogalerie
Kalendář akcí
- 07. 03. 2019 - Wolkerův Prostějov
- 09. 03. 2019 - Koncert cimbálových muzik
- 12. 03. 2019 - Cesta kolem světa za 80 dní
- 12. 03. 2019 - I. Koncert absolventů
- 13. 03. 2019 - Klavírní koncert
- 17. 03. 2019 - Kniha džungle
- 19. 03. 2019 - Cesta kolem světa za 80 dní
- 20. 03. 2019 - "Za kulturou kolem světa"I
- 21. 03. 2019 - Cesta kolem světa za 80 dní
- 28. 03. 2019 - II. koncert absolventů
- 28. 03. 2019 - Jarní koncert - Slušovice
- 28. 03. 2019 - Pýcha a Předsudek
- 30. 04. 2019 - O malé hastrmance